HYBRYDA + LPG

HYBRYDA + LPG

HYBRYDA na gaz? Oczywiście!

OFERUJEMY montaż i serwis całkowicie bezpiecznych dla użytkownika samochodowych instalacji gazowych LPG do wszystkich modeli aut z napędem HYBRYDOWYM.

Pojazdy hybrydowe uchodzą za oszczędne pod warunkiem, że są wyposażone w niezbyt duże spalinowe jednostki napędowe i są użytkowane w warunkach miejskich. Poza miastem koszty eksploatacji hybryd nie odbiegają od zwykłych samochodów. Jeśli w hybrydowym układzie napędowym zastosowano silnik spalinowy o dużej pojemności skokowej zużycie paliwa jest wysokie bez względu na charakter użytkowania, a im jest ono większe tym większa jest pokusa obniżenia kosztów jego eksploatacji.

W komorze silnikowej Lexusa RX 400h widoczny jest właściwie tylko reduktor i filtr fazy gazowej . Lexus RX 400h jest właśnie samochodem, w którym zastosowano duży silnik benzynowy. Jednostka napędowa V6 o pojemności skokowej 3,3 l dysponuje mocą 211 KM. Hybrydowy układ napędowy uzupełniają: zblokowany ze skrzynią biegów silnik elektryczny o mocy 167 KM i oraz mniejsza jednostka napędowa dysponująca 68 KM, która służy do napędu tylnej osi. Łącznie układ napędowy dysponuje mocą 272 KM, która pozwala samochodowi o masie około 2 t na uzyskanie przyspieszenia do 100 km/h w czasie poniżej 8 s. Silnik, biorąc pod uwagę jego wielkość, ma katalogowo stosunkowo niewielkie zapotrzebowanie na paliwo. Jednak w praktyce zużycie benzyny może wynosić nawet do 15 l/100 km. Jak się jednak okazuje koszty eksploatacji związane z paliwem można jeszcze ograniczyć.

Zagazować?  Czemu nie…

Prezentowany Lexus został poddany konwersji na zasilanie gazem w firmie AUTO-MIDA-GAZ z Dąbrowy Górniczej. Zastosowano układ zasilania gazowego ze sterownikiem Zenit Pro OBD, który wykorzystując korekty OBD układu benzynowego tak steruje pracą instalacji gazowej aby nie ulegały one zmianie przy pracy silnika na gazie. System jest skonfigurowany tak, aby przy bardzo szybkich cyklach uruchamiania i wyłączania silnika spalinowego jego rozruch następował zawsze z udziałem paliwa gazowego. Jedynym kryterium jakie musi być spełnione jest temperatura cieczy chłodzącej silnika (35° C).

Zbiornik gazu

Paliwo gazowe jest przechowywane w toroidalnym zbiorniku firmy Bormech montowanym pod samochodem. Zastosowany wielozawór Tomasetto uwzględnia duże zapotrzebowanie silnika na paliwo i jest zaopatrzony w króciec wyjściowy pozwalający na podpięcie przewodu gazowego o średnicy 8 mm.

Zawór tankowania

Zamontowano pod klapką wlewu benzyny. Rozwiązanie to skutecznie maskuje wlew gazu.

Reduktor-parownik

W komorze silnikowej Lexusa pracuje reduktor-parownik Vito, który podobnie jak sterownik jest produktem  Auto-Gaz Centrum. Zastosowano większą wersję reduktora Vito Super, który z powodzeniem może zasilać silniki o mocach do 250 KM. Reduktor jest zintegrowany z elektrozaworem gazowym.

Listwa wtryskiwaczy

Odparowany w reduktorze gaz jest kierowany do zielonych wtryskiwaczy Hana, które obsługują silniki o mocach do 50 KM na cylinder.

Zużycie paliwa

Według danych producenta samochodu zużycie benzyny powinno oscylować w granicach 10 l/100 km.

Jednak użytkownikowi nie udało się nigdy tak niskiej wartości zużycia paliwa uzyskać. Obecnie po zamontowaniu gazowego systemu zasilania samochód zużywa od 8 do 12 l LPG, co przy obecnych cenach benzyny i gazu oznacza, że na każdych 100 km (przy założeniu katalogowego zużycia benzyny – 10 l/100 km) oszczędność wynosi co najmniej 23 zł (biorąc do porównania tę wyższą wartość zużycia gazu. Przy przebiegu w granicach 15 tys. km rocznie daje to sumę 3.483 zł.

Podsumowanie

Elektryczno-spalinowa hybryda może być z powodzeniem zasilana LPG, generując przy tym wysokie oszczędności. Użytkowanie samochodu w niczym nie odbiega od klasycznej wersji tego modelu. Największą przeszkodą w upowszechnieniu zasilania gazowego tego typu samochodów może być bariera psychologiczna wśród użytkowników: Lexus na gaz? Profanacja!

Naszym zdaniem, bez żadnego ryzyka, znacznie rozsądniej mieć w portfelu więcej gotówki niż mniej.

Przedruk z gazeo.pl